Nieskradzione.pl

Co może się stać, gdy nasz dowód osobisty wpadnie w niepowołane ręce? Jak zachować się w sytuacji, gdy zgubimy ten dokument? Łodzianie mogą się tego dowiedzieć dzięki akcji edukacyjnej Nieskradzione.pl., w którą włączył się Urząd Miasta Łodzi. Od 18 października br. każda osoba odbierająca dowód osobisty w sześciu lokalizacjach łódzkiego urzędu otrzyma informację, jak chronić swoje dokumenty i swoją tożsamość.

 

Dowód osobisty potwierdza naszą tożsamość i obywatelstwo. Korzystamy z niego nie tylko w urzędach, ale także załatwiając formalności w banku czy odbierając przesyłkę na poczcie. Dla osiemnastolatka jest przepustką do dorosłości.

Dokument tożsamości to znacznie więcej niż tylko zwykły kawek plastiku. To zbiór danych, cennych także dla złodziei. Dlatego w sposób szczególny należy go chronić.

 

Warto mieć świadomość, że wraz z dowodem złodziej kradnie dane, dzięki którym może próbować osiągnąć korzyści majątkowe. Skradziony dowód może posłużyć do wynajęcia mieszkania, zaciągnięcia kredytu, założenia fikcyjnego konta lub zrobienia zakupów przez internet. A to wszystko na rachunek poszkodowanego. Więcej informacji o konsekwencjach utraty tożsamości można znaleźć na www.nieskradzione.pl .

O swój dowód osobisty warto zacząć dbać już w momencie odbioru dokumentu w urzędzie. Trzeba zawsze „mieć go na oku”. Pod żadnym pozorem nie można oddawać dowodu osobistego w zastaw, na przykład w wypożyczalniach sprzętu. Dobrym pomysłem jest zadziałanie przed szkodą i skorzystanie z bezpłatnej usługi Biura Informacji Kredytowej, w ramach której można łatwo zastrzec dowód w razie utraty dokumentu. Gdy do takiej sytuacji dojdzie, utratę dowodu osobistego należy również jak najszybciej zgłosić w urzędzie miejskim oraz wyrobić sobie nowy dowód. W Łodzi zgłoszenia w tej sprawie przyjmowane są w Oddziale Dowodów Osobistych Wydziału Spraw Obywatelskich w Departamencie Obsługi i Administracji UMŁ w sześciu lokalizacjach: przy ul. Zachodniej 47, al. Politechniki 32, ul. Krzemienieckiej 2B, ul. Piotrkowskiej 153, al. Piłsudskiego 100, ul. Piotrkowskiej 110 ŁCKM.

Więcej informacji na: www.nieskradzione.pl/zastrzeganie-dokumentow 

O Nieskradzione.pl

 Nieskradzione.pl to ogólnopolska akcja edukacyjna zainicjowana w grudniu 2015 roku przez Biuro Informacji Kredytowej oraz Komendę Główną Policji. Akcja jest odpowiedzią na rosnące zagrożenie związane z kradzieżą danych osobowych, wykorzystywaną do przestępstw finansowych, m.in. do podszywania się pod cudzą tożsamość w celu wyłudzenia kredytów. Społeczny cel akcji to uświadomienie potrzeby ochrony swoich danych osobowych, zwłaszcza dowodu osobistego, oraz konieczności wyłączenia go z obiegu w przypadku utraty lub zaginięcia dokumentu.

Nieskradzione.pl to jednocześnie adres platformy edukacyjnej akcji, która wskazuje m.in. możliwości zabezpieczenia się przed kradzieżą danych osobowych oraz sposoby szybkiego zastrzegania zagubionego dowodu osobistego, również poza granicami kraju. Na stronie opisane są prawdziwe zdarzenia, dotyczące konsekwencji przywłaszczenia cudzej tożsamości, a także znajdują się zasady oraz gotowe porady na temat przechowywania i udostępniania danych osobowych, zarówno w życiu codziennym, jak i w Internecie. Więcej informacji znajduje się także na www.bik.pl

 

 

Kontakt
RODO

Informacja dotycząca ochrony danych osobowych

Klauzula informacyjna
dotycząca przetwarzania danych osobowych,
dla których administratorem danych jest Prezydent Miasta Łodzi

Szanowni Państwo,

zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE) uprzejmie informujemy, że:

  1. Administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Łodzi z siedzibą w Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 104, 90-926 Łódź, tel.: +48 (42) 638-44-44,  fax: +48 (42) 272-60-01, e-mail: lckm@uml.lodz.pl.
  2. Inspektorem ochrony danych w Urzędzie Miasta Łodzi jest Pani Agnieszka Kozłowska, tel. +48 (42) 638-59-50, e-mail: iod@uml.lodz.pl.
  3. Podanie danych osobowych jest warunkiem koniecznym do realizacji sprawy w Urzędzie Miasta Łodzi.
    Ogólną podstawę do przetwarzania danych stanowi art. 6 ust. 1 lit. a - e ogólnego rozporządzenia.
    Ogólne cele przetwarzania danych zostały wskazane w następujących przepisach:
    1. ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 ze zm.);
    2. ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868 ze zm.).

Dokładne informacje o celach i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych są dostępne w szczegółowych wykazach zadań, realizowanych przez wewnętrzne komórki organizacyjne Urzędu Miasta Łodzi.

  1. Dane osobowe mogą być udostępniane innym podmiotom, uprawnionym do ich otrzymania na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a ponadto odbiorcom danych w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowym, tj. podmiotom świadczącym usługi pocztowe, kurierskie, usługi informatyczne, bankowe, ubezpieczeniowe. Dane osobowe mogą być również przekazywane do państw trzecich, na podstawie szczególnych regulacji prawnych, w tym umów międzynarodowych.
  2. Dane osobowe będą przetwarzane, w tym przechowywane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2018 r., poz. 217 ze zm.), a w przypadku przetwarzania danych na podstawie wyrażonej zgody, przez okres niezbędny do realizacji wskazanego celu.
  3. W związku z przetwarzaniem danych osobowych, na podstawie przepisów prawa, posiada Pani/Pan prawo do:
    1. dostępu do treści swoich danych, na podstawie art.15 ogólnego rozporządzenia;
    2. sprostowania danych, na podstawie art.16 ogólnego rozporządzenia.

W przypadku przetwarzania danych na podstawie wyrażonej zgody posiada Pani/Pan prawo do:

  1. dostępu do treści swoich danych, na podstawie art.15 ogólnego rozporządzenia;
  2. sprostowania danych, na podstawie art. 16 ogólnego rozporządzenia;
  3. usunięcia danych, na podstawie art. 17 ogólnego rozporządzenia;
  4. ograniczenia przetwarzania, na podstawie art. 18 ogólnego rozporządzenia;
  5. wniesienia sprzeciwu, na podstawie art. 21 ogólnego rozporządzenia.

Prawa te są wykonywane przez Panią/Pana również względem tych osób, w stosunku do których sprawowana jest prawna opieka. 

  1. W przypadku, w którym przetwarzanie danych odbywa się na podstawie wyrażonej zgody, przysługuje Pani/Panu prawo do jej cofnięcia, w dowolnym momencie, w formie, w jakiej została ona wyrażona.  Od tego momentu Pani/Pana dane nie będą przez nas przetwarzane.
  2. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych.
  3. Gdy podanie danych osobowych wynika z przepisów prawa, jest Pani/Pan zobowiązana(y) do ich podania. Konsekwencją niepodania danych osobowych będzie nierozpoznanie sprawy.
  4. Dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania.